Sunday, August 07, 2011

family affair

Bagi sesiapa yang kenal aku, mungkin akan tahu bahawa aku sebenarnya seorang yang berat mulut. Kurang mesra. Aku tidak tahu bagaimana untuk menghidupkan suasana terutama kepada orang yang aku baru kenal atau dah kenal tapi sebab kurangnya pergaulan jadi perkara-perkara yang dibualkan agak terbatas. 

Even ngan family sendiri! yah! begitu la kroniknya aku ni. 

Sebagai contoh, aku ada ramai anak sedara. Dah besar panjang dah pun. Tapi aku masih lagi kekok untuk bermesra dengan beberapa orang sebab mungkin aku jarang jumpa. 

Teruk kan? 

Bukan sebab aku tak mahu ambik tau hal family aku tapi, kadang-kadang aku terlepas pandang dan aku tidak sedar yang aku kurang bermesra dengan keluarga. 

Pada aku, selagi aku tidak sakiti hati mereka dan kami masih lagi selesa duduk di bawah satu bumbung, aku masih menganggap kami keluarga bahagia. Setiap ahli keluarga ada karekter masing-masing. Ada kekuatan dan ada kelemahan. Ada baik dan ada juga yang tak baik [aku tak cakap buruk~ sebab bunyinya sangat tak baik]. Sebab itu setiap ahli keluarga mesti saling support each other. Mana yang tak baik, cuba diperbaiki tapi dengan cara yang berhemah. 

Semua orang menginginkan yang terbaik dari sebuah institusi keluarga. Tapi tidak semua akan dapat apa yang diharapkan. Tapi janganlah sampai mengutuk ahli keluarga sendiri. 

Tak baik ok! 

Bila hal itu terjadi, di mana perginya rasa sayang? Mana perginya rasa hormat? Kita bukan duduk sehari dua dengan family. Takkan la hanya kerana perkara kecil, rumah dirasakan seperti neraka. Jadi, cuba positifkan diri. Barulah, motto Rumahku Syurgaku dapat dirasa.

Setakat ini, aku tak pernah lagi ada masalah dengan keluarga aku. Alhamdulillah, keluarga kami masih lagi rapat. Tak pernah berkira atas semua benda, tak pernah saling mengutuk dan sewaktu dengannya. Masalah kami adalah, kami saling berjauhan. Ada di Semporna, Lahad Datu, Sandakan, Beluran, Ranau, KL. Semua merantau ke serata negeri + negara. 

Bagaimana pula halnya dengan keluarga mertua? 

Honestly, walaupun aku dah kahwin selama hampir 3 tahun. Tapi aku masih lagi dalam fasa mengenali. Tunggu aku pindah kot baru la boleh bermesra2 dengan bapa mentua. hehehe..

Kepada bapa mentua aku [macam la bapa mentua aku baca blog aku kan?.. ahahahaha],

Ampun maaf kalau menantu yang sorang ni agak tidak bertanggungjawab. Kadang-kadang bila balik Serdang, selalu ja keluar rumah dan ikut encik suami mencari rezeki. Jarang dapat bermesra2an. Fasa honeymoon aku belum lagi selesai. Jadi sempena bulan Ramadhan dan Hari Raya Aidil Fitri yang akan tiba ini, saya sebagai menantu perempuan paling teruk, paling baik, paling cantik, paling hodoh [aku la semua sebab aku sorang je menantu perempuan sekarang ni], menyusun dua puluh jari minta ampun dan maaf sekiranya saya pernah menyakiti hati papa.

Sekian.
Jagalah keluarga kita kerana merekalah yang akan jaga kita bila waktu memerlukan. ;)

No comments: