Friday, August 14, 2009

Apa masalah aku?

2 minggu lalu aku menderita sakit di pinggang kanan. Mula2 aku ingat kena apendiks. So, aku pegi la jumpa doktor. Kak ipar aku kata dia pakar. Masa tu memang sakit sangat. Sampai aku susah nak bangun. Bila jumpa doktor tu and dia check apa yg aku alami dia buat satu kesimpulan.

"Kamu ni sakit hati... sehingga murung"


Aik.. kalau hati mesti la kat bahagian dada ke, apahal pulak sakit di pinggang? Then dia tanya aku kalau aku ada masalah rumahtangga, keluarga atau apa juga yang aku terlalu memikirkan masalah itu sehingga badan aku takleh nak bawak. Aku nafikan la semua2 tu sebab setahu aku aku bahagia ja ngan hidup aku sekarang.




Tapi doktor tu tegaskan aku mempunyai masalah dan perlu selesaikan masalah tersebut di samping banyakkan rehat serta tenangkan fikiran. Aku nak naik marah pun ada.


Takkan la takda masalah nak selesaikan masalah. Masalah apa? Kenapa masalah beralih ke fizikal? Itu yang aku selalu persoalan dari saat aku keluar dari pintu klinik doktor pakar tu. So, aku pun ikut nasihat dia. Dia tak bagi ubat apa2 pun untuk sakit pinggang aku tu. Dia even tak suruh aku makan pil penahan sakit. Sakit doh!


So, aku pun mengambil cuti rehat selama dua hari and it came to me that the doctor is right. Di samping urutan dari kak ipar aku, aku pulih tanpa memakan apa2 ubat. Aku pun pelik ngan kejadian itu. Boleh ke masalah yang kita alami mengganggu fizikal dan menyebabkan kesakitan. Boleh ke orang yang tak bermasalah tidak menyedari yang dia bermasalah?


Apa masalah aku e?

2 comments:

limaumaniss said...

kadang-kadang kita tak tau pon kita ni bermasalah....

jamal said...

i've figure it out myself :(