Monday, January 18, 2010

7+6 = 10?

Client: Sh. Zamani bin Sh. Masri
Kelas: Tahun 2
Aku ngaku, aku agak kelambatan untuk melakukan ujian Diagnostik kepada calon-calon murid pemulihan tahun ini.. Ini disebabkan oleh penjadualan semula yang berlaku hanya pada minggu kedua dan juga bla..bla.. and so on. So, pagi ni aku baru selesai ujian Diagnostik Matematik yang membolehkan aku menilai tahap kebolehan budak ni dalam Matematik dan membolehkan aku emphasize ngan topik yang dia lemah.
Masa ujian tu, aku duduk dengan mereka supaya kalau mereka ada persoalan, diorang boleh bertanya on the spot. Soalannya ada macam2.. dari yang membanding mana bilangan yang besar ke kecik, menulis ascending atau decending order sehingga lah soalan daily problem-solving.
Pasal banding banyak atau sikit tu, Zamani asyik cakap.."senang bah ni cikgu!" dengan bangga riak lagi dia tick gambar aiskrim yang lagi banyak.
Pastu, part menambah.
2 + 3 =... "senang bai ni cikgu!" sambail hayun2 jemari2nya... Comel..
Pastu part menambah lagi.
6 + 7 = 10
5 + 6 = 10
8 + 7 = 10
Masa tu jugak aku tya. "zamani, napa jawapan kamu semuanya 10?"
pastu dia jawab. "Tangan ndak cukup ba ni cikgu, sebelah ada lima, sebelah lagi lima, jadi sepuluh laa.. ndakkan mau pakai telinga... kekekeke...." pastu dia tegelak2 sambil tarik2 telinga dia.. Aku pun ikut ja gelak... Hai laa Zamani...

3 comments:

jiwasintetik said...

Adusss, comel la plak.

Sabar ya cigu.... :)

Suri said...

lawak gila anak murid ko Jamal, sgt innocent jawapan dia.. nak marah pn tak jadi, hahaha

jamal said...

Tu laa pasal.. masa dia jawab tu, terus aku rasa kesian sampai cam nak peluk jaa...