Saturday, August 06, 2011

push to the limit

Aku bukan seorang atlit. 

Aku ingat dulu waktu aku sekolah rendah. Cikgu sekolah aku pilih aku sebab masa tu semua pelajar yg lagi hebat berlari dah full acara dorang. So, dengan terpaksanya cikgu tu pilih aku lari 4 x 200 kot kalau tak silap. Masa tu aku rasa bangga sebab aku pakai tag nombor tu, rasa mcm atlik olimpik la sangat. Aku memang agak mundur dalam sukan. 

Masuk sekolah menengah sama jek pasifnya. Aku just main bola tampar. Sedangkan masa itu, pasukan bola jaring sekolah kami adalah antara pasukan yang digeruni. Main bola tampar pun taklah terer sangat. Cukup untuk wakil rumah sukan pun ok laa.

Masa masuk universiti, aku join PALAPES (Pasukan Latihan Pegawai Simpanan) @ ROTU (Reserved Officer Training Unit). Entah napa aku excited sangat masuk walaupun dari segi fizikal aku taklah tough sangat. 

Masa pemilihan, kami kena suh buat macam-macam. Lari 2.4 km dalam tempoh beberapa minit, push up, sit up dan ujian kecerdasan which is dinilai dari interview. Aku tak ingat berapa minit aku habiskan 2.4 km itu tapi memang agak semput jugak. 

Pilihan aku untuk join ROTU macam turning point bagi aku. Aku mula sedar bahawa sebenarnya aku suka aktiviti yang lasak dan memaksa aku untuk push myself to the limit. Aku jadi excited gila dan aku rasa 60% masa aku di universiti di dedicate untuk ROTU. Walaupun rank tertinggi aku dapat just Sarjan tapi pengalaman itu sangat mendalam bagi aku.

Setiap cuti hujung semester, di kala student lain balik kampung kami dikerah untuk latihan. Selama 3 tahun, aku jarang sangat balik rumah. Kami buat macam-macam, obstacle courses, jalan lasak 12 km, kawad kaki, kelas strategi perang, side roll, forward roll, star jump, kelas senjata, menembak M16, granade, mortar, GPMG dan macam-macam lagi. Itu belum masuk, PT setiap pagi keliling UMS. 

Kalau time praktikal strategi perang, rasa memang sangat-sangat tak larat. Dengan beg dan senjata, lari beberapa km and cari perlindungan. Sehinggakan, semasa latihan kadang-kadang rasa nak muntah pun ada. Tapi bila habis latihan, rasa puas sangat. 

Sejak itu, aku suka paksa diri aku push to the limit. Contohnya naik gunung. Masa naik, macam dah sangat tak larat tapi kena push diri sebab nak kena naik sampai ke puncak. Baru ada kepuasan. Walaupun taklah banyak kali aku naik gunungpun. InsyaAllah, kalau tulang empat kerat aku ni masih lagi mampu, mana-mana gunung yang boleh didaki, akan cuba ditawani. 

No comments: